11 mars 2008

Vad gör folk hela dagarna?

Idag fick jag ett paket ifrån CDON på posten. Det innhöll ett par skivor, en film och det allra viktigaste; en bok som heter Vad gör folk hela dagarna? Vad gör folk hela dagarna är en stor gul barnbok, helt fylld med väldetaljerade teckningar, som skrevs 1982 (samma år som jag föddes) av en man som heter Richard Scarry. Den behandlar på ett väldigt detaljrikt och pedagogiskt sätt arbetsrollerna i samhället. Hur grunden på samhället byggs av att alla hjälps åt, genom att välja olika yrkesroller. Inget politiskt budskap (om man inte är en störig och dum jävla anarkist) utan bara att man kommer längre genom att samarbeta.


Anledningen till att jag köpte den här boken är att den väcker tusentals gamla minnen till liv. När jag var liten ägde jag ett exemplar av den och jag bläddrade och läste och bläddrade tills det i princip inte fanns någon bok kvar. Alfons, Bamse och Pettsson kom inte ens i närheten, inte på långa vägar... Jag vet faktiskt inte riktigt varför jag fastnade så totalt i den, jag bara gjorde det. Det är i vilket fall som helst en fröjd för ögat att få läsa den igen, man blir helt varm inombords.




Dagen för övrigt har varit riktigt bra. Långfrukost på stan med Riffen för att sedan gå vidare och äta lunch med henne och Dannemann. Nu är jag hemma och softar och plockar lite, om ett par timmar ska jag och kollegorna följa LHC:s första slutspelsmatch mot Djurgården på O´Learys. Blir nog en bit mat och en kall öl skulle jag tro. Det är ALDRIG fel. ;)


Dagens låt: Gangstarr - Militia

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ah tack för denna underbara starten på dagen och ze lunch and ze breakfast! Splendid indeed :-D

Unknown sa...

Undrar om det är ett släktdrag. Jag ägde oxå ett ex av den där boken och det blev oxå sönderbläddrat!

Henrik sa...

Å fan, coolt! Det visste jag inte. Visst är den grym?

Pärlan sa...

den boken hade jag nog också gillat när jag var liten.

Unknown sa...

Den är skitbra! Får låna den av dig nån gång o läsa! ;)

Henrik sa...

Absolut Danne, du brukar ju låna böcker av mig. ;) Den här kommer jag nog dock att vara lite mer angelägen att få tillbaka.

Daniel sa...

Haha! Jag vet nog vilken som är din favvobok! ;)